Dołącz do nas na Facebooku!

Zamykanie za 20 sekund Zamknij

23 kwietnia 2013

Wywiad z Rafałem "FH" Tomasiakiem


Kliknij "Czytaj Więcej" aby przeczytać wywiad z tłumaczem gal WWE na Extreme Sports Channel oraz największym w Polsce fanem WrestleManii  - Rafałem "FH" Tomasiakiem!


1. Muszę o to zapytać... Jak tam wrażenia po WrestleManii 29? :)

FH: Pozytywne, WrestleMania XXIX może nie powaliła na kolana, ale była to solidna gala na której znów mogliśmy zobaczyć co najmniej trzy starcia godne największego show roku. Undertaker stanął na wysokości zadania, a atmosfera wśród 80,676 fanów na długo pozostanie w pamięci. Tegorocznej WM zarzuca się, iż widownia nie była wystarczająco głośna, ale ja chyba znam tego powód - podczas ostatniej godziny gali lub może nawet 90-ciu minut zrobiło się chłodno i z pewnością miało to wpływ na reakcje widzów. Dla mnie wyjazd na WrestleManię to również towarzyszące eventy, poznanie miasta, zwiedzanie itd., a w Nowym Jorku jest co robić więc z pewnością nie zmarnowaliśmy czasu, a chwilami wręcz nam go brakowało. Mieliśmy wykupionych kilka wycieczek, a na zakończenie każdego dnia przypadały eventy WWE na które dojazd zajmował nam (od drzwi do drzwi) około godziny. Zaletą wyjazdów jest zapamiętywanie całej serii wydarzeń, a nie tylko klimatu, atmosfery i poziomu WrestleManii. Pamięta się też fanów i tłumy ludzi z szóstej, siódmej i ósmej alei, dojazd, powrót, spacery do Penn Station i z Penn Station (pod MSG) na Times Square i do pobliskiego hotelu, przejazd do New Jersey itd. Całość to po prostu mega przygoda, co roku jest inaczej i zdecydowanie każdemu polecam taką wyprawę :)

2. Jaka walka podczas WrestleManii 29 panu najbardziej się podobała? A, która najgorzej?

FH: Moim zdaniem najlepsze walki to Undertaker vs. CM Punk i Brock Lesnar vs. Triple H. Jasne, wyniki były do przewidzenia, ale wrestling to show, a nie sport i nie zawiodłem się na tych pojedynkach. Liczyłem, że Rock z Ceną dadzą z siebie coś więcej niż w Miami, ale było porównywalnie lub momentami nawet gorzej. Nie będę ukrywał, że na WrestleManię warto jechać dla samej walki Undertakera bo to niezwykłe przeżycie i obecnie chyba największa atrakcja WrestleManii (szczególnie dla starszych fanów). Co do najgorszej walki to nudnawo było na starciu Rybacka z Henrym i walka o pasy Tag Team też niczym nie zachwyciła.

3. Wiadomo, że ponad 80 tysięcy osób zgromadzonych na MetLife Stadium to coś fantastycznego, ale wystarczy zaledwie kilka tysięcy, a atmosfera już może być lepsza. Tak było w przypadku RAW po WrestleManii. Co pan sądzi o fanach na RAW? Czy pan też śpiewał theme song Fandango?

FH: Sądzę, że fani doskonale się spisali i chyba główna w tym zasługa fanów z Europy. Co ważne, w drugiej połowie RAW nie zaczęło robić się chłodno i każdy był pełen energii, może stąd ta różnica i jakby głośniejsze 16,000 fanów od 80,000 :) Zadaszony budynek to również nie stadion na którym dźwięk zazwyczaj szybko ucieka. Jasne, że śpiewałem theme Fandango, dałem z siebie prawie wszystko, a pod koniec RAW niemal straciłem głos.

4. Która ze wszystkich WrestleManii panu najbardziej się podoba?

FH: Może podzielę odpowiedź na dwie części. Z ostatnich czterech WrestleManii na których byłem podobały mi się wszystkie, bo będąc na miejscu postrzega się to w inny sposób, każda WM to inne miasto, inne otoczenie, wspaniała przygoda, doświadczenie i super emocje. Wbrew pozorom sama karta WrestleManii nie jest wcale aż tak ważna jak klimat całego weekendu z wieloma galami i eventami różnych innych ogranizacji poza WWE. Wyjątkowo zapamiętałem WrestleManię XXVIII, ale tutaj chyba magia Miami zrobiła swoje :) Teraz druga część odpowiedzi, moje ulubione WrestleManie od pierwszej do XXV to: WM V, WM VI, WM VIII, WM X, WM XII, WM XIV, WM XV, WM XVII, WM XVIII, WM XIX i WM 22 więc trochę tego jest :) Gdybym musiał wybrać z nich ulubione trzy to stawiam na WM XIV, WM X i WM VIII/WM XVII :-)


5. 27 kwietnia WWE z brandem RAW odwiedzi Łódź. Czy jest szansa na RAW lub SmackDown w Polsce pod emisję?

FH: Na dzień dzisiejszy... wątpię w to. Za 2 lub 3 lata wszystko jest możliwe, dużo zależy od tego jak wrestling będzie się w Polsce rozwijał, a z pewnością nie pomagają w tym takie decyzje jak brak Extreme Sports w nc+ (mam nadzieję, że za kilka miesięcy ulegnie to zmianie). Frekwencja oraz reakcje fanów na gali w Łodzi mogą być ważnym wyznacznikiem przyszłości live eventów WWE w Polsce. Na pierwszym evencie WWE SmackDown w Gdańsku atmosfera i frekwencja były doskonałe, gdy pięć miesięcy później do Ergo Areny WWE powróciło z eventem RAW klimat już był nieco inny. Zobaczymy jak publiczność spisze się w sobotę.

6.  A, co z TNA? Impact Wrestling zagościł na Orange Sport, a czy zagości w jakimś polskim mieście z galą? Chodzi mi o house show.

FH: Prawdopodobnie wcześniej czy później do tego dojdzie. Nie spodziewałbym się całego rosteru i wszystkich największych gwiazd, ale pewnie kiedyś nas odwiedzą. Kiedy? Trudno powiedzieć. Za rok, za dwa, a może za pięć lat. Gdzie? Z pewnością w jakiejś hali do 5 tys. osób, może w Warszawie? To czyste spekulacje, nie znam żadnych szczegółów ani planów. TNA nie organizuje zbyt często house showów w Europie więc zbyt wiele okazji nie ma.

7. WWE czy TNA? Jaka federacja panu bardziej się podoba?

FH: WWF/E oglądam od 1991 roku, a TNA od 2002, po drodze oglądałem WCW w latach 1993-2001. To nie jest więc tak, że faworyzuję WWE, a TNA odpuszczam. Szanuję obie federacje i dostrzegam ich plusy oraz minusy. Do WWE mam większy sentyment bo to moja praca i to od tej organizacji i takich tygodniówek jak Superstars, Wrestling Challenge czy All American Wrestling zaczęła się moja przygoda z wrestlingiem. TNA obserwuję od samego początku i ich obecny produkt jest bardzo dobry, inny niż to co oferuje WWE bo kierowany do starszego widza. WWE staram się "markować" w okresie od Royal Rumble do WrestleManii, ale nie zmienia to faktu że regularnie śledzę TNA Impact i Xplosion. Odpowiem więc neutralnie twierdząc, że podobają mi się obie federacje z naciskiem na WWE podczas drogi do WrestleManii.

8. Komentował już pan TNA iMPACT! na Eurosport, a obecnie tłumaczy pan gale WWE na Extreme Sports Channel. Jak wyglądała pana droga do telewizji?

FH: Zawsze byłem na bieżąco w temacie wrestlingu, można wręcz powiedzieć że od ponad 20 lat jestem pasjonatem tej specyficznej formy rozrywki. W latach 90-tych było kilka prób wprowadzenia wrestlingu do polskiej telewizji (od ATV przez Polsat2 i TV4 po Wizję 1 i Wizję Sport), ale skutek był mizerny bo nikt nie wiedział jak się za to prawidłowo zabrać :) Starałem się więc za każdym razem przesyłać jakieś uwagi, spostrzeżenia itd. Zdarzały się też telefony. Zawsze wiedziałem, że dobry komentarz, dobre tłumaczenia i zachowanie regularności w emisji to przepis na sukces. Do Eurosportu napisałem długiego maila, a później kilka razy zadzwoniłem, podobnie było w przypadku Extreme Sports, a plusem sytuacji był fakt że znałem Pawła oraz miałem już jakieś doświadczenie w tym temacie. Zasada "dobry komentarz, dobre tłumaczenia i regularność" sprawdziła się na Extreme Sports Channel. Jest dobrze i chyba brakuje tylko na ESC emisji w 16/9 lub HD, wtedy pewnie jeszcze większa liczba fanów zainteresowałaby się WWE po polsku.

9. Co sądzi Pan o PG Erze? Chciałby pan powrotu ery Attitude albo chociaż jej godnego następcy?

FH: Era PG nie jest zła jeżeli raz na jakiś czas naginane są zasady i pojawia się coś ostrzejszego. Jeśli jednak przez cały rok mamy słodki wrestling to wielu fanom zaczyna zbierać się na wymioty. WWE stara się to jakoś równoważyć i czasem wychodzi to dobrze (np. powrót Lesnara), a czasem gorzej. Nie chcę powrotu ery Attitude bo do niego nie dojdzie, tego nie da się powtórzyć gdyż zawsze będzie jakiś niedosyt, ale chętnie widziałbym godnego następcę tej ery. Nie nastąpi to z dnia na dzień, a raczej wymuszą okoliczności i ratingi. Obecnie nic tego nie zapowiada, ale gdy ratingi RAW zaczną spadać poniżej 2.0 i pojawi się jakaś mocna konkurencja to wtedy konieczne będą natychmiastowe zmiany.

10. Czy kolejna gala Total Blast Wrestling lub Do or Die Wrestling w Polsce przydałaby się?

FH: Przydałaby się, ale średnio to na dzień dzisiejszy wygląda. Nie wiem jaka sytuacja panuje w DDW i TBW, nie śledzę jej, więc nie chcę się wypowiadać nie znając dobrze sprawy. O przyszłość tych projektów wypada zapytać ich przedstawicieli.

11. Ogląda Pan federacje niezależne?

FH: Zdarza mi się raz na kilka tygodni obejrzeć ROH, ale na nic więcej po prostu nie mam czasu. Nie można przecież 24/7 zajmować się wrestlingiem, mam również inne obowiązki, a wolny czas też jest bardzo potrzebny. Jeszcze 10 lat temu oglądałem kilka niezależnych fedów, ale wtedy dostępność gal była znacznie mniejsza, ściągnięcie czegoś to był nie lada wyczyn, a zakup gali na kasecie VHS to dodatkowe koszta.

12. Workrate Wrestling - jak pan ocenia nasz blog? ;)

FH: Pierwsze co zauważyłem to słownik który jest mojego autorstwa i ma już dobre 10 lat, a może więcej :) Jest ok, dzisiaj głównie stawia się na newsy i krótkie materiały wideo, felietony jakby trochę poszły w odstawkę. Ważne abyście sami pisali newsy i teksty bo widziałem wiele stron gdzie kopiuje się newsy z innych serwisów i trochę mija się to z celem. Jeżeli macie zapał i chęci nie miną wam po roku czy dwóch to będzie tylko lepiej ;) Pozdrawiam.




Kontakt z Rafałem Tomasiakiem:


Mam nadzieję, że wywiad miło się czytało. Od siebie mogę dodać, że takich wywiadów będzie więcej... z kim? Tego na razie powiedzieć nie mogę, bo nic nie jest jeszcze potwierdzone. Pamiętajcie jednak, że komentując ten post jak i inne dajecie nam motywację do dalszej pracy.

A, już za 4 dni - WWE RAW WrestleMania Revenge Tour w Łodzi! Workrate-Wrestling szykuje obszerną relację z tego wydarzenia. Nie zabraknie filmików, zdjęć i opisów. Tak więc odwiedzajcie nas :)

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

Dobry wywiad. O wiele ciekawszy niż ten poprzedni z Borysem. Czekam na kolejne materiały :)

Taker pisze...

Bardzo dobry wywiad ciekawy szkoda ze TNA nie ma zamiar byc w przyszłości w polsce szkoda również że gala w polsce nie będzie transmitowana live ogólnie wywiad zaje (Y()

Ryan pisze...

świetny wywiad, nie wiedziałem, że Pan Rafał był na tegorocznej WrestleManii :O. Szacun. I fajnie, że robicie relacje z gali w Polsce, bo mnie na niej niestety nie będzie :D

Prześlij komentarz